Pages

Friday, September 2, 2011

HADIR DI SINI



**pengabaian terhadap pembacaan entri kali ini amat dialu-alukan**


Secara sedar tak sedar, sekarang dah bulan 9 rupanya.

Mungkin bulan 9 akan terus menjadi kenangan dalam hidup saya.Teringat setahun yang lepas, tawaran ke Al-Azhar dalam jurusan Ulum Islamiyyah terpaksa dilepaskan.  

Setiap kali menghantar sahabat-sahabat saya ke Mesir mahupun Jordan dari jauh, hati ini pasti bagai ditoreh-toreh rasanya . Menggamit rindu akan mesir. Bagai tercium aroma mesir dan ulum islamiyyahnya di sekeliling. Jika tak berpeluang di sana pun, dapat ambil jurusan tu di Malaysia pun itu sudah lebih dari cukup. Namun, rezeki saya telah ditetapkan Allah di tempat yang lain.


Kerap juga akhawat menasihati saya,


“Kalau semua orang nak ambil syariah, siapa yang nak ambil sains?”


Akhirnya, saya bagaikan trauma pula setiap kali September tiba.  Namun setiap kali itulah saya kerap menasihati dan memujuk diri sendiri.  


Dari STAM, Al-Azhar, UITM, sehinggalah Allah menakdirkan saya menjejakkan kaki di sini. Di tanah rahmat yang Allah beri saya kesempatan untuk menghirup secangkir ilmunya. Teringat pesan murabbi saya dahulu,

“Belajar sains ni sepatutnya lebih mendekatkan diri kita pada Allah”


Benar.

Mungkin kadang-kadang kita lupa. Segala ilmu yang kita belajar, kirchoffs law, Norton law merupakan Allah laws. Hukum Allah.


Akhirnya, subjek electrical hari ini memberi saya suatu peringatan dengan sendirinya.


Ada hikmah Allah meletakkan saya di sini, mempelajari ilmu kejuruteraan. Saya akui, saya bukanlah seorang yang hebat dalam sains.  Tapi saya yakin dan percaya, semua yang terjadi pasti punya hikmah yang tersendiri. Mungkin pahit ditelan di sisi kita, namun di sisi Allah semuanya adalah kemanisan.

Mungkin banyak hal yang kita suka, bukan milik kita. Banyak hal yang kita tak suka, selalu pula bertandang di tepi kita. Boleh jadi sesuatu yang kita sangka baik itu adalah kurang baik bagi kita dan boleh jadi sesuatu yang kita sangka buruk adalah sesuatu yang baik untuk kita.

Jalan terbaik adalah REDHA. bila kita dah tawakkal dan sudah mengikhlaskan hati sepenuhnya, pasti kurang rasa kecewa kerana yakin Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik ! Segala yang terjadi, tak akan pernah tersalah dari aturan takdir Dia.Hanya saja, kita perlu merungkai dan mencari hikmah yang terselindung di atas setiap yang berlaku.

Dan saya juga sedar. Belajar memang bukan mudah, jurusan apa pun ! Medic, akaun, banking, syariah ! Semuanya punya halangan yang tersendiri. Tapi ingatlah Allah tak pernah meminta kita untuk menjadi yang terbaik tapi hanya perlu melakukan yang terbaik. Selebihnya, natijah tu urusan Allah. Dia yang akan menguruskan supaya apa yang terbaik tu menjadi milik manusia. Yang penting syaratnya, USAHA kemudian DOA dan TAWAKKAL.


*belajar demi mencapai redha Allah.kejayaan yang diraih pasti mempunyai nilai tambah dalam dakwah dan tarbiyyah itu sendiri.semoga keberadaan kita dalam bidang masing-masing akan membantu fasa pembangkitan Islam. Selamat menghadapi TEST .Semoga result kita tak menjadi fitnah pada dakwah ini. Maan najah****mood sedih Instrument tak dapat jawab.Mohon doakan yang terbaik.


dan


hadirnya aku di tanah ini juga adalah satu amanah.


****selamat meneruskan perjuangan****


my sis, Kuliyyah Usuluddin, UIA Gombak
ukht Zahra' Zainurrashid, Kuliyyah Usuluddin, Yarmouk University ,Jordan


Kutip sebanyak-banyak mutiara , kelak berbakti pula di tanah air tercinta.

No comments: