Pages

Thursday, July 7, 2011

Ini Masih Elok



Aku dan Ikhwanul Muslimin – Prof Dr. Yusuf Al-Qardawi

Alhamdulillah dua buah buku ini sudah selesai dibaca. Dalam masa tak kurang empat bulan, lebih beratus juga habis untuk beberapa buah buku. Itu baru berjalan di sekitar kedai buku Melaka. Jika berpeluang untuk menjejakkan kaki ke pesta buku di KL atau PKNS Shah Alam, pasti kering rasanya duit dalam poket.

“Setiap apa yang kita beli, kita akan disoal di akhirat kelak”

Allah. Teguran seorang ukht yang mebuatkan diri saya benar-benar merasa terpukul. Tertembak tepat menusuk ke jantung hati.

Saya melihat almari buku yang penuh. Berapa buah sahaja yang dibaca sehingga selesai? Agaknya yang selebihnya itu hanya diselak sehelai dua muka, kemudian terus disimpan dan menjadi bahan pameran.

Saya berfikir kembali. Dan cerita ini tidak sekadar terhenti pada buku.

Cuba kita lihat sekeliling kita. Berapa pasang kasut yang kita ada? Berapa helai baju baru yang kita tempah dalam setahun?

Oh, ini bukan sesi menghitung kuantiti sesuatu barang yang kita ada.




Tapi. Pernah tak kita terfikir? Kadang-kadang kasut lama yang baru sahaja dibeli tahun lepas masih elok dan boleh digunakan lagi, tapi kita dah tak sabar-sabar utuk membeli kasut yang baru. Akhirnya, boleh jadi kita mempunyai sehingga tujuh lapan pasang kasut yang semuanya jarang-jarang disarungkan ke kaki.

Lihat pula baju dalam almari kita. Berapa helai baju yang kita tempah dalam setahun? Nak ke kenduri kahwin, baju baru. Reunion, baju baru.  Masuk U, baju baru. Itu belum termasuk lagi sepasang dua baju raya yang memang wajib dibeli setiap kali hari raya. Jadi, kalau dihitung-hitung berapa helai baju baru dalam setahun? Kalau dicampur dengan baju-baju tahun lepas yang masih boleh digunakan, jadi berapa jumlahnya? Saya percaya, ramai di antara kita kadang-kadang hingga tak muat almari untuk menampung baju. Akhirnya baju-baju lama yang masih elok dan cantik dibuat kain buruk. 



Bila kita dengar ada keluaran handphone terbaru pula, maka kita juga turut sama ikut keluar membeli. Handphone lama yang mungkin tak sampai setahun diguna, masih cantik, masih berfugsi terus dijual tanpa berfikir panjang. Kemudian, duit dalam poket terus dikeluarkan untuk mendapatkan handphone yang terbaru. Sedangkan fungsi utama setiap handphone sama sahaja, dan wujud pada setiap handphone yang dikeluarkan di muka bumi ini.

Percaya atau tidak. Sama ada sedar atau di awangan. Inilah hakikatnya. Kita dengan mudah selalu membeli barang-barang yang baru. Sedangkan yang lama masih baik.



“Eh xapalah. Saya mampu apa nak beli barang-barang baru,”


Oh, ini bukan soal mampu atau tidak. Kalau dibeli tapi hanya digunakan sekali dua, bukankah itu membazir?  Ingatlah, di akhirat kelak kita pasti akan ditanya. Wang kita, ke mana dihabiskan. Berapa ramai di kalangan mahasiswa hari ini yang memberi alasan tidak mampu membeli buku teks berharga tak lebih seratus ringgit tetapi mampu untuk membeli henset-henset berjenama yang mencecah seribu ringgit.

Jika berkemampuan (mampu ini membawa banyak maksud), pakailah yang sedia ada dahulu. Tidak salah rasanya kalau kita gunakan barang-barang lama yang masih elok dan baik lagi. Nanti rosak, segeralah gantikannya. Ataupun jika takut tak berkesempatan membeli yang baru, belilah satu sebagai spare. Satu sudah memadai, tidak perlu hingga empat atau lima.


Semoga Allah terus memberikan kita kekuatan untuk mujahadah dan qanaah.

p/s :
  1. Saya seperti ada promote dua buah buku di atas sekali. Bacalah, memang menarik !
  2. Dalam buku Aku dan Ikhwanul Muslimin karya Prof. Dr. Yusuf Qardawi, ada yang saya kurang faham tentang Nizam Khas. Ada sesiapa yang boleh bantu saya untuk fahamkan tentang itu?


Allahu A’lam.

1 comment:

Anonymous said...

setuju dengan entri ni....terkesan di hati...ana ada dgr cerita yg seorg ustaz ni susah sgt nk beli baju..apa yg dia ada itulah yg dipakai..sdgkn dia blh dikategorikan dlm glgn berada juga..sama2 kita ambil ibrah.. asif tak pernah baca buku tu lagi..jzakillah share..