Pages

Tuesday, May 17, 2011

Kerana kita adalah daie.






Alhamdulillah, saya akhirnya kembali di sini.

Trauma rasanya kembali ke dunia penulisan setelah hampir setahun lebih saya berhenti menulis. Tetapi sebenarnya saya tersangat rindu untuk menulis. Jazakillah kepada beberapa orang ukht yang sentiasa push saya untuk kembali berdiri di sini.

Kata orang hendak menulis sebuah buku, perlu mambaca seribu buku. Ya, saya percaya itu. Menjadi penulis yang baik perlukan pembacaan dan pengetahuan yang banyak.

Saya percaya menulis juga merupakan antara wasilah tarbiyyah. Kadang-kadang dengan penulisan kita mampu untuk menyentuh hati-hati pembaca. Percaya atau tidak, itulah hakikatnya.

Hakikatnya, menulis juga memerlukan hubungan yang kuat dengan Allah. Bukan sahaja apabila kita menulis, malah dalam segenap kehidupan kita, kita memerlukan hubungan yang kuat dengan Allah s.w.t. Kenapa saya berkata begitu? Sebab pemilik hati manusia ini ada pemegangnya iaitu Allah s.w.t. Dialah yang berkuasa memegang atau menutup pintu hati manusia. Penulisan yang basah pasti akan berjaya menyentuh hati para pembacanya. Namun semuanya adalah ketentuan Allah. Jika Allah tidak menghendaki, sebagus mana penulisan kita sekalipun kita tidak akan berjaya menyentuh hati-hati mereka. La hawla wala quwwata illa billah.

Buat diri saya dan para penulis sekalian, ayuh kita tingkatkan hubungan kita dengan Allah s.w.t. Bukan hanya kerana kita mahu menyampaikan tulisan kita agar sampai pada hati-hati tersebut , tetapi kerana memang itulah kewajipan yang perlu kita lakukan sebagai hamba kepada Sang Maha Pencipta.

Saya teringat ini…

“Semoga bertambah pendakwah yang menulis, tanpa terikat kepada jurusan dan topik, kerana akhirnya, kita semua adalah DA’I” – Ustaz Hasrizal, http://www.saifulislam.com


Selamat menulis dan membaca :

No comments: